مجله آموزشی و آرایشی بهداشتی سین دخت

جدیدترین مطالب آموزشی، آرایشی و بهداشتی - معرفی محصولات و ویدئو های آموزشی در مجله سین دخت

مجله آموزشی و آرایشی بهداشتی سین دخت

جدیدترین مطالب آموزشی، آرایشی و بهداشتی - معرفی محصولات و ویدئو های آموزشی در مجله سین دخت

سلام خوش آمدید

خواص آویشن برای پوست و روش های استفاده از آن در خانه

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۷ ق.ظ
خواص آویشن برای پوست

احتمالا زمانی که نام آویشن را می شنوید، اولین چیزی که به ذهن تان می رسد، خواص آن در آشپزی است. آویشن برای مدت طولانی یک ماده مفید در آشپزی بوده؛ پس طبیعی است که افراد به ندرت در مورد سایر خواص آن به خصوص در زیبایی اطلاعاتی داشته باشند. اما در این مطلب به شما می گوییم که فواید آویشن بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می کنید. با خواص آویشن برای پوست و زیبایی آشنا شوید.

گیاه آویشن چیست؟

آویشن که به آن فریگول هممی‌ گویند، یک گیاه بومی اروپای جنوبی است. طعم لیمویی ضعیفی دارد که اغلب با سبزیجات، مرغ، ماهی، گوشت، چاشنی‌ ها و سس ‌ها استفاده می ‌شود. از نظر تاریخی، مصریان از آویشن برای مومیایی کردن اجساد استفاده می کردند و در قرون وسطی برای کمک به خواب و دفع کابوس ها استفاده می شد. از آنجایی که تصور می شد آویشن به عبور به زندگی بعدی کمک می کند، اغلب در هنگام تشییع جنازه روی تابوت ها قرار می گرفت.

منشا استفاده از روغن آویشن برای مقاصدی غیر از پخت و پز را می توان در مدیترانه جستجو کرد؛ جایی که از آن برای خواص ضد باکتری، ضد اضطراب و ضد فشار خون استفاده می شود. همچنین گفته شده است که در پاکسازی صورت بسیار مفید است. بنابراین می توان گفت که فواید آویشن برای پوست بی شمار است. علاوه بر این در درمان و پیشگیری از بیماری های جدی تر مانند سرطان سینه، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی و موارد دیگر نیز مفید است. همان طور که گفتیم، این گیاه چیزی بیش از یک چاشنی است که می تواند برای بهبود طعم غذا و همچنین زیبایی پوست و مو استفاده شود.

ترکیبات موثر و خواص آویشن برای پوست

روغن آویشن شامل ترکیبات مختلفی است که به طور موثری فواید مختلفی دارند.

  • تیمول: به دلیل ماهیت ضد قارچی آن در از بین بردن عفونت‌ ها موثر است.
  • کارواکرول: ماهیتی معطر دارد و اعصاب را آرام می کند.
  • لینالول: در تقویت عملکرد سلول های مغز موثر است.
  • بورنئول: به عنوان یک محرک قوی سیستم ایمنی شناخته شده است و در بهبود مشکلات مختلف تنفسی و گوارشی موثر واقع می شود.
  • کافور: یک ضدعفونی کننده طبیعی است. به همین دلیل می توان گفت که یکی از خواص آویشن برای پوست، از بین بردن مشکلات پوستی ناشی از میکروب و باکتری است.
  • سینئول: برای درمان سرفه مفید و همچنین یک ترکیب به کار رفته در دهانشویه است.

آویشن چیست

خواص روغن آویشن برای پوست صورت و مو

روغن آویشن برای پوست، مو و سلامت کلی بدن بسیار مفید است. اگر می خواهید یک روغن را در روتین زیبایی خود بگنجانید، این همان چیزی است که به آن نیاز دارید. آویشن از دیرباز برای فواید سلامتی آن، به ویژه در رابطه با مشکلات تنفسی مانند سرفه، برونشیت و احتقان مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به عنوان یک ضد اسپاسم شهرت دارد و به آرام کردن سرفه و تشنج کمک می کند. تحقیقات در مورد سلامت قلب و عروق، پتانسیل آویشن را برای کمک به آرامش عروق و رگ ها و کاهش فشار خون نشان می دهد. آویشن همچنین دارای چندین فلاونوئید و منبع خوبی از ویتامین  K، آهن و منگنز است. در ادامه بیشتر به تمام خواص آویشن برای پوست می پردازیم.

۱. خواص اویشن در درمان آکنه پوست

یکی از خواص آویشن برای پوست درمان انواع جوش صورت و آکنه است. آویشن دارای خواص ضد التهابی است که به از بین بردن قرمزی ناشی از جوش و آکنه کمک بسیاری می کند. همچنین برای خلاص شدن از شر اسکارها و جای جوش و آکنه نیز به کار می رود. به طور کلی، گیاه آویشن یک درمان طبیعی برای بثورات پوستی محسوب می شود.

۲. خواص درخشان کنندگی آویشن برای پوست

یکی دیگر از خواص آویشن برای پوست این است که مصرف آن منجر به درخشان شدن پوست می شود. روغن آویشن سرشار از آنتی اکسیدان است و روند پیری را کند می کند که در نتیجه ظاهری نرم و درخشان به پوست شما می بخشد. همچنین یک مرطوب کننده مفید و طبیعی است. این محصول روی سیستم گوارشی تاثیر مثبت دارد. روغن آویشن سرشار از روغن های فرار است که به کاهش گازهایی که ممکن است در شکم انباشته شوند کمک می کند. به طور کلی، برای ایجاد یک سیستم گوارشی بهتر، به خوبی عمل می‌ کند و در نتیجه پوست سالم و درخشان می شود.

۳. تاثیر آویشن در تحریک گردش خون

اسانس آویشن حاوی ترکیبات محرکی است که گردش خون را بهبود می بخشد. با این کار، مناطقی که نیاز به درمان دارند اکسیژن رسانی می ‌شوند. همچنین در دفع سموم موثر است و به شما کمک می کند ظاهر و احساس بهتری داشته باشید. افزایش گردش خون باعث می شود پوست شفاف تر و درخشان تر شده و از پیری زودرس آن جلوگیری می شود.

۴. خواص عرق آویشن برای پوست با ضد عفونی آن

آویشن به دلیل داشتن ترکیبات ضد عفونی کننده مثل کاریوفیلن و کامفن، قادر است عفونت بدن و پوست را از بین ببرد. به همین دلیل مصرف آن باعث جلوگیری از بروز جوش و آکنه که منشا اصلی آنها از میکروب و باکتری سطح پوست است، می شود. یکی از خواص آویشن برای پوست، از بین بردن جوش و آکنه است.

خواص درخشان کنندگی آویشن برای پوست

۵. تاثیر آویشن در کاهش استرس پوست

اسانس آویشن این توانایی را دارد که بدن را آرام کند و ریه ها، رگ ها و ذهن شما را باز کند تا استرس و اضطراب را از بین ببرد. روغن آویشن همچنین می تواند به تنظیم هورمون ها کمک کند تا شما احساس آرامش بیشتری داشته باشید و خلق و خوی خود را نیز تقویت کنید، درست مانند روغن گل رز، روغن مریم گلی و روغن نعناع.

۶. کاهش دهنده چربی طبیعی پوست

اگر به دنبال یک راه حل طبیعی برای درمان پوست های چرب و منافذ مسدود شده هستید، آویشن یک راهکار عالی است. در واقع خواص آویشن برای پوست در مورد از بین بردن چربی یا همان سبوم بیش از حد پوست ثابت شده است.

۷. سرشار از آنتی اکسیدان

مانند بیشتر مواد طبیعی، آویشن حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند به محافظت از پوست در برابر عوامل استرس زای محیطی کمک کند.

۸. عطر طبیعی و خوشبوی ماسک اویشن برای پوست

اکثر محصولات مراقبت از پوست که در بازار موجود هستند از مواد شیمیایی برای اضافه کردن بوی خوش استفاده می کنند. البته که این کار مفید نیست و چندان توصیه نمی شود؛ زیرا بسیاری از گیاهان و عصاره های طبیعی دارای رایحه ای بهتر، طبیعی تر با قدرت تحریک پذیری کمتر هستند. آویشن یکی از این موارد است که دارای رایحه ای تند و انرژی زا بوده و برای نشاط بخشیدن به شما عالی است.

۹. اسپری آویشن برای مو و افزایش رشد موها

استفاده از روغن آویشن روی پوست سر باعث تحریک رشد مجدد موها می شود. همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، روغن آویشن دارای خاصیت ضد باکتریایی و افزایش سرعت گردش خون است که این دو مورد منجر به رشد مجدد موی سر می شوند. پس نتیجه می گیریم که خواص آویشن برای پوست تنها محدود به صورت نبوده و شامل پوست سر نیز می شود.

آویشن برای اعصاب

روش استفاده از خواص آویشن برای پوست در خانه

برای بهره مندی از خواص آویشن برای پوست می توانید از روغن این محصول استفاده کنید. برای این کار باید از یک روغن حامل نیز استفاده کنید. (روغن آویشن یک روغن ضروری است و باید رقیق شود). به این صورت که حدود 3 قاشق غذاخوری روغن حامل مثل روغن بادام را با 5 قطره روغن آویشن مخلوط کنید.

برای تاثیر بیشتر، چند روغن دیگر نیز اضافه کنید. روغن رزماری یا روغن اسطوخودوس عالی عمل می کنند. همه روغن ها را خوب مخلوط کنید، روی پوست صورت یا سر بمالید و خوب ماساژ دهید. می توانید بگذارید ترکیب فوق یک شب تا صبح روی پوست بماند. اما اگر وقت کافی ندارید، یک ساعت صبر کافی است. در نهایت پوست را با یک شوینده ملایم بشویید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، مصرف روزانه توصیه می شود. برای استفاده راحت تر از این روغن، می توانید اسپری آویشن برای پوست تهیه کنید.

مانند هر درمان طبیعی دیگری، این درمان نیز اثرات فوری خود را نشان نخواهد داد. در واقع، ممکن است چند ماه از مصرف شما بگذرد و تازه نشانه هایی از بهبود مشاهده کنید. اما، خواص تسکین دهنده روغن آویشن همراه با مزایای روغن های دیگر باعث می شود تاثیر آن ها روی پوست و مو را به خوبی مشاهده کنید.

ماسک عسل و آویشن برای درمان جوش و لک

اگر از پوست لک دار رنج می برید یا بعد از تمیز کردن عمیق پوست دچار خشکی می شوید، دو درمان طبیعی باورنکردنی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند: آویشن و عسل خام! عسل خام شرایط ملتهب پوست از جمله پسوریازیس و اگزما را تسکین و التیام می بخشد. از طرف دیگر خواص آویشن برای پوست، اثر ضد باکتریایی قوی است که آن را برای درمان بیماری های پوستی مناسب می کند. این دستور همچنین دارای تامانو است، روغنی شگفت انگیز که می تواند بافت اسکار، پوست آسیب دیده و تعدادی دیگر از بیماری های پوستی را ترمیم کند. علاوه بر این، خاک رس سبز فرانسوی نیز دارد که به بیرون کشیدن ناخالصی ها و سموم از پوست شما کمک می کند.

دستور تهیه ماسک صورت آویشن و عسل؛ خواص آویشن برای لک صورت

۱ قاشق چایخوری برگ آویشن خشک را با ۱ قاشق چایخوری عسل خام ترکیب کنید. ۴/۱ قاشق چایخوری روغن تامانو در صورت وجود بریزید. ۲/۱ قاشق چایخوری نیز خاک رس سبز فرانسوی اضافه کنید. البته به جای آن می توانید از خاک رس خانگی نیز استفاده کنید.

نحوه مصرف ماسک آویشن برای لک صورت

با استفاده از آسیاب برقی یا هاون سنتی، برگ های آویشن را آسیاب کنید. سپس آنها را از یک صافی مشبک بسیار ریز الک کنید. پودر آویشن و خاک رس سبز فرانسوی را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید. سپس عسل خام و روغن تامانو را با هم مخلوط کنید. اگر پوست خیلی چربی دارید، می ‌توانید روغن تامانو را با یک قاشق چای خوری عسل خام جایگزین کنید. اگر پوست شما بسیار خشک است، می توانید مقدار روغن تامانو را در این دستور دو برابر کنید.

با استفاده از نوک انگشتان خود، ماسک را کاملا روی صورت و گردن خود بمالید. عسل خام این ماسک را بسیار چسبناک می کند تا کاملا یکنواخت و صاف روی پوست باقی بماند. بگذارید این ماسک ۵ تا 10 دقیقه روی صورت بماند و سپس آن را با آب گرم و یک شوینده ملایم بشویید. این دستورالعمل یکی از روش های بهره برداری از خواص عسل آویشن برای پوست بوده و روش های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه مطالعه می کنید.

ماسک آویشن برای پوست

ماسک آویشن و آلوئه ورا

یکی دیگر از خواص آویشن برای پوست، رطوبت رسانی است. این خاصیت را می توانید با اضافه کردن مقداری آلوئه ورا دو چندان کنید. پس اگر پوست شما از نوع خشک و دهیدراته است، این ماسک را حتما امتحان کنید. مقداری آلوئه ورا را در کاسه ای له کرده و چند برگ تازه یا خشک آویشن به آن اضافه نمایید. ماسک به دست آمده را روی پوست قرار داده و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید حداقل ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس شستشو دهید.

ماسک آویشن و ماست برای رفع چروک پوست

برای اینکه در سریع ترین زمان ممکن، چین و چروک های صورت خود را از بین ببرید، فقط کافی است سری به آشپزخانه یا نهایتا نزدیک ترین عطاری به محل زندگیتان بزنید. برای ساخت این ماسک به ماست، آویشن، گل ختمی، نعناع و پنیرک نیاز است. همه این مواد را با هم مخلوط کنید. سپس ترکیب به دست آمده را به صورت یکنواختی روی پوست صورت خود بمالید. 20 دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را با آب سرد بشویید. استفاده مداوم از این ماسک، چروک های پوست را به طرز شگفت انگیزی کاهش می دهد. پس از خواص ماست و آویشن غافل نشوید.

ساخت مرطوب کننده طبیعی با آویشن

چه پوست شما چرب و مستعد آکنه باشد و چه خشک، استفاده از مرطوب کننده به شما توصیه می شود. چه مرطوب کننده ای بهتر از آویشن؟ اگر به خاطر داشته باشید، چند پاراگراف قبل به خواص آویشن برای پوست و رطوبت رسانی آن اشاره کردیم.

تنها کاری که برای ساخت مرطوب کننده طبیعی باید انجام دهید، این است که یک شیشه کوچک و تمیز بردارید. سپس یک قاشق غذاخوری آویشن خشک در آن بریزید و با روغن طبیعی و دلخواه خود مثل روغن آرگان، کنجد یا جوجوبا ترکیب کنید. اجازه دهید این مخلوط حدود ۲ هفته در یک جای خشک و خنک بماند تا به عمل بیاید. در این مدت هر روز شیشه را تکان دهید.

شاید فکر کنید استفاده از مرطوب کننده طبیعی آویشن برای پوست های چرب اشتباه است؛ اما پوست چرب نیز ممکن است دهیدراته و خشک شود. بنابراین بهتر است حتی برای پوست های چرب نیز از مرطوب کننده استفاده کنید و معجزه این نوع خواص آویشن برای پوست را دست کم نگیرید.

ساخت مرطوب کننده طبیعی با آویشن

خواص آویشن برای پوست و پاکسازی آن

یکی از خواص بخور آویشن برای صورت پاکسازی است. پاکسازی صورت در خانه به شما کمک می کند تا از شر چربی اضافه، منافذ مسدود شده، پیری زودرس و … خلاص شوید. برای ساخت مواد پاکسازی کننده پوست با آویشن فقط کافی است یک کاسه آماده کنید و در آن یک قاشق چایخوری خاک رس را با یک قاشق چایخوری پودر آویشن ترکیب کنید. برای قوام آن می توانید از کمی گلاب یا عسل استفاده کنید. مواد را خوب هم بزنید تا ترکیب یکدستی به وجود بیاید. محصول را روی پوست قرار داده و به صورت دورانی ماساژ دهید. سپس اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید.

یکی دیگر از دستورالعمل های ساخت محصول پاکسازی کننده پوست، ترکیب آویشن با انجیر است. انجیر به دلیل دانه های ریزی که دارد، قادر است منافذ پوست را به خوبی پاکسازی و عاری از هر گونه چربی اضافه و پسماندهای آرایشی کند. همچنین حاوی انواع ویتامین و آنتی اکسیدان است که پوست را مغذی و شاداب می کنند. برای این کار کافی است انجیر را به خوبی له کرده و برگ های تازه آویشن را به آن اضافه کنید. مواد را خوب له کرده تا عصاره آن خارج شود و سپس روی پوست قرار دهید و به صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید حدود نیم ساعت روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید.

موارد احتیاط در استفاده از آویشن برای پوست

از آنجایی که آویشن ممکن است برای برخی افراد حساسیت زا باشد، توصیه می شود قبل از مصرف و بهره مندی از خواص آویشن برای پوست حتما تست انجام دهید. به این صورت که مقدار اندکی از ترکیب روغن آویشن با یک روغن حامل را روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید. مدت زمانی را صبر کنید و اگر واکنش های آلرژیک بروز نداد مصرف را شروع کنید. اما اگر پوست حساسی دارید، حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

  • شیرین جهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی